ΚΠΕΕ ΚΠΕΕ
Οργάνωση των εξουσιών & αναθεώρηση του Συντάγματος: 20 σημεία για διάλογο


Α. Το πλαίσιο της συζήτησης
Β. Προτάσεις (και αντίλογος)
  1. Προκαθορισμένη κυβερνητική/κοινοβουλευτική θητεία;
  2. Εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας;
  3. Πενταετής κοινοβουλευτική περίοδος;
  4. Πρόωρες εκλογές για το υπόλοιπο της κοινοβουλευτικής περιόδου;
  5. Διάλυση της Βουλής λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας;
  6. Εκλογικό σύστημα
  7. Αριθμός βουλευτών
  8. Θέσπιση δύο θητειών κατ’ ανώτατο όριο για κάθε αιρετό αξίωμα
  9. Απόλυτο ασυμβίβαστο μεταξύ υπουργικών και βουλευτικών καθηκόντων;
  10. Μέγεθος κυβερνήσεων
  1. Νομοθετική πρωτοβουλία
  2. Συνταγματικό Δικαστήριο
  3. Ευθύνη υπουργών, βουλευτική ασυλία
  4. Προεδρικές εξουσίες
  5. Προεδρικό σύστημα στην Ελλάδα;
  6. Δεύτερο νομοθετικό σώμα (Γερουσία);
  7. Δικαστική εξουσία
  8. Ελεγκτικό Συνέδριο
  9. Ανεξάρτητες αρχές
  10. Δημόσια οικονομικά
Β-14. Προεδρικές εξουσίες

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι οι διαδοχικές αναθεωρήσεις του Συντάγματος του 1975 το κατέστησαν όλο και χειρότερο. Ιδίως η αναθεώρηση του 1986, με την αφαίρεση των ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας, ανέτρεψε τη βασική λογική της εξισορρόπησης των εξουσιών εντός του εκτελεστικού πυλώνα και αφαίρεσε ένα κρίσιμο σταθεροποιητικό παράγοντα, που σε εξαιρετικές περιστάσεις θα μπορούσε να παρέμβει διορθωτικά, εμποδίζοντας τη διολίσθηση του κυβερνητικού συστήματος σε επικίνδυνες ατραπούς δια της παραπομπής των επίμαχων ζητημάτων στη λαϊκή ετυμηγορία. Το 1985, οι αιτιάσεις περί του «μη δημοκρατικού» χαρακτήρα της Προεδρίας ήσαν ήδη αναχρονιστικές και προσχηματικές. Σήμερα, αποδεικνύεται ότι πραγματικά αντιδημοκρατική είναι η έλλειψη θεσμικών ανασχέσεων στις εκάστοτε πρωθυπουργικές «εμπνεύσεις», ιδίως όταν αυτές ουδέποτε ετέθησαν στην κρίση του λαού. Από την άποψη αυτή, η αποκατάσταση των περί Προέδρου προβλέψεων του 1975 (δικαίωμα αναπομπής των ψηφισμένων νομοσχεδίων και δυνατότητα προκλήσεως πρόωρων εκλογών, ενδεχομένως χωρίς να απαιτείται η χρησιμοποίηση του φορτισμένου όρου «δυσαρμονία») θα μπορούσε να δράσει εξυγιαντικά και να εισαγάγει στο πολιτειακό παιγνίδι ένα πολύ ισχυρό θεσμικό αντίβαρο, που θα παρήγαγε τα αποτελέσματά του περισσότερο δια της δυνητικής παρά δια της ενεργού ασκήσεως των σχετικών αρμοδιοτήτων.

Η αποκατάσταση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου θα μπορούσε να συνδυαστεί με την ενίσχυση της νομιμοποίησης του θεσμού δια της απ’ ευθείας εκλογής από τον λαό.

Πάντως, η ενίσχυση του ρόλου του Προέδρου θα αναδείκνυε το σημαντικό πρόβλημα της σχέσης του χρόνου της προεδρικής εκλογής με τον κοινοβουλευτικό-κυβερνητικό εκλογικό κύκλο, σχέση σήμερα καθαρώς συμπτωματική, λόγω του διαφορετικού (θεωρητικού, αλλά και πραγματικού) μήκους των θητειών.

Οι υποστηρικτές της ενίσχυσης των εξουσιών του Προέδρου ή και της καθιέρωσης προεδρικού συστήματος στην Ελλάδα υποστηρίζουν ότι στις περιπτώσεις αυτές η διάρκεια θητείας Προέδρου και Βουλής και, επομένως, οι εκλογές για την ανάδειξή τους θα έπρεπε να συμπίπτουν (π.χ., ανά τετραετία).

* Προσθέστε το σχόλιό σας:
Email:

δεν πρόκειται να δημοσιευτεί

* Όνομα:
This Is CAPTCHA Image 
Αντιγράψτε τον αριθμό * :

Πρέπει να πληκτρολογήσετε τον κωδικό που βρίσκεται στην εικόνα!



* υποχρεωτικά στοιχεία
ο/η viagra έγραψε:
tcjnvt http://hoydaw.com/ uulbysjy [url=http://duwvsf.com/]uulbysjy[/url]
Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2013 στις 1:58 μμ

On Line Ψηφοφορία

think tanks
Πιστεύετε ότι τα "think tanks" πρέπει να ασχολούνται με ζητήματα ιδεολογίας ή εφηρμοσμένης πολιτικής;