ΚΠΕΕ ΚΠΕΕ
Οργάνωση των εξουσιών & αναθεώρηση του Συντάγματος: 20 σημεία για διάλογο


Α. Το πλαίσιο της συζήτησης
Β. Προτάσεις (και αντίλογος)
  1. Προκαθορισμένη κυβερνητική/κοινοβουλευτική θητεία;
  2. Εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας;
  3. Πενταετής κοινοβουλευτική περίοδος;
  4. Πρόωρες εκλογές για το υπόλοιπο της κοινοβουλευτικής περιόδου;
  5. Διάλυση της Βουλής λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας;
  6. Εκλογικό σύστημα
  7. Αριθμός βουλευτών
  8. Θέσπιση δύο θητειών κατ’ ανώτατο όριο για κάθε αιρετό αξίωμα
  9. Απόλυτο ασυμβίβαστο μεταξύ υπουργικών και βουλευτικών καθηκόντων;
  10. Μέγεθος κυβερνήσεων
  1. Νομοθετική πρωτοβουλία
  2. Συνταγματικό Δικαστήριο
  3. Ευθύνη υπουργών, βουλευτική ασυλία
  4. Προεδρικές εξουσίες
  5. Προεδρικό σύστημα στην Ελλάδα;
  6. Δεύτερο νομοθετικό σώμα (Γερουσία);
  7. Δικαστική εξουσία
  8. Ελεγκτικό Συνέδριο
  9. Ανεξάρτητες αρχές
  10. Δημόσια οικονομικά
Β-19. Ανεξάρτητες αρχές

Κατά τον χρόνο της υιοθέτησης της σχετικής διάταξης του ισχύοντος Συντάγματος (άρθρο 101Α, το οποίο προσετέθη με την αναθεώρηση 2001), η λειτουργία ανεξαρτήτων αρχών με συνταγματική κατοχύρωση εθεωρείτο ότι θα εμπέδωνε το κράτος δικαίου και θα δημιουργούσε ισχυρά θεσμικά αντίβαρα στα πεδία αρμοδιότητάς τους. Δέκα χρόνια αργότερα, η εμπειρία είναι απογοητευτική.

Από τις πέντε αρχές, μόνον δύο φαίνεται να έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών: ο Συνήγορος του Πολίτη – μια αρχή που επισημαίνει κακώς κείμενα της διοικήσεως, αλλά όμως στερείται επαρκών μηχανισμών επιβολής των απόψεών της· και το ΑΣΕΠ, που εμφανίζεται να εγγυάται την ακεραιότητα των διαδικασιών επιλογής προσωπικού, πλην όμως το κατορθώνει μόνον επειδή εφαρμόζει άκρως αναχρονιστικές και χρονοβόρες διαδικασίες, στηριγμένες στον φορμαλισμό των τυπικών προσόντων και τα κοινωνικά κριτήρια και όχι στα ουσιαστικά προσόντα και την εξατομικευμένη κρίση. Οι υπόλοιπες αρχές περιέπεσαν σε ανυποληψία, με χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις το ΕΣΡ και την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, ή προκάλεσαν την κοινή γνώμη με τις εξτρεμιστικές τους αντιλήψεις και την άκρως επεκτατική αντίληψη του ρόλου της, για να περιπέσουν έπειτα σε σχετική αδράνεια, όπως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Οι υπάρχουσες συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές δημιουργήθηκαν χωρίς να έχει συζητηθεί σε βάθος η νομιμοποιητική τους βάση, η σχέση τους με τη νομοθετική εξουσία ή ακόμη και η σκοπιμότητά τους. Ας σημειωθεί ότι ο «δημοφιλής» και «φιλελεύθερος» στόχος του αυτοπεριορισμού της κυβερνητικής εξουσίας δια της δημιουργίας ανεξαρτήτων αρχών περιορίσθηκε κατά την αναθεώρηση του 2001 μόνον στα πεδία που σχετίζονται με τα ατομικά δικαιώματα, τα ΜΜΕ της τηλεοπτικής δημοκρατία και την πολυπόθητη πρόσβαση στη δημοσιοϋπαλληλική καριέρα. Αντιθέτως, η εισαγωγή του νέου θεσμού δεν άγγιξε καθόλου τους όρους λειτουργίας της οικονομίας (το οικονομικό σύνταγμα του τόπου). Τέλος, μεγάλες δυσκολίες σημειώθηκαν ως προς την επιλογή των ηγεσιών των αρχών, λόγω απουσίας της αναγκαίας συναίνεσης μεταξύ των κύριων κοινοβουλευτικών κομμάτων. Βασιλεύει έτσι ο ελάχιστος κοινός παρονομαστής, ως απόρροια της απαιτούμενης πλειοψηφίας 4/5 στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής. Κάποιες αρχές, μάλιστα, κατέληξαν να αποτελούν χώρο παιδιάς συνταξιούχων δικαστικών που δεν διέθεταν ούτε την ειδική εμπειρία ούτε την κατάλληλη αντίληψη για την άσκηση των προεδρικών τους καθηκόντων σε αυτές.

Θεωρούμε ότι η ριζική επανεξέταση της νομιμοποιητικής βάσης, του πεδίου αρμοδιότητας, του τρόπου λειτουργίας και της επιλογής των μελών των ανεξάρτητων αρχών χρήζει άμεσης επανεξέτασης.

* Προσθέστε το σχόλιό σας:
Email:

δεν πρόκειται να δημοσιευτεί

* Όνομα:
This Is CAPTCHA Image 
Αντιγράψτε τον αριθμό * :

Πρέπει να πληκτρολογήσετε τον κωδικό που βρίσκεται στην εικόνα!



* υποχρεωτικά στοιχεία
ο/η viagra έγραψε:
pnjzendv http://ooyvpf.com/ kxruypoz [url=http://mzdhlj.com/]kxruypoz[/url]
Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2013 στις 10:12 μμ
ο/η vrimbv έγραψε:
gvvxvpd
Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2013 στις 8:27 πμ

On Line Ψηφοφορία

think tanks
Πιστεύετε ότι τα "think tanks" πρέπει να ασχολούνται με ζητήματα ιδεολογίας ή εφηρμοσμένης πολιτικής;